الدرس الاول من دورة تثبيت نظامين تشغيل اساسى على الجهاز. | Artist Abram

اهلا بك عزيزي زائر موقع Artist Abram هذه القائمة تشمل جميع الملاحظات التي نقدمها للزوار الجدد او بأول موقع Artist Abram يرحب بكم ويتمنى لكم الاستمتاع بكل جديد من برامج وشروحات مميزه ملحوظة هامة اي رابط تحميل لا يعمل سوف يتم استبداله برابط جديد في اسرع وقت ويمكنك متابعتنا على مواقع التواصل الاجتماعي التي تظهر امامك لتتوصل بكل جديد او يمكنك البحث عن اي موضوع تريد في موقعنا من خلال ايقونة البحث التي تظهر بجوار ايقونات التواصل الاجتماعي .


اهلا بكم اعذائى المتابعين اليوم اول درس من دورة تثبيت نظامين تشغيل اساسى على الجهاز.

متطلبات الدوره:-

1- يجب ان يكون عندنا مساحة اكثر من ثلاثين جيجا فارغة فى بارتشن السى.
2- المساحة التى سوف ناخذها من بارتشن السى يجب ان تكون بى الطريقة التى فى الشرح لكى لايضر الويندوز الذى انت تشتغل علية وللحفاظ على الامبى ار.
3- نثبت الويندوز الاحدث فمثلا انا عندى ويندوز 7 اثبت ويندوز8 لان الويندوز الاحدث هو الذى سوف يبدا معك فى بدا التشغيل.






ملاحظة هامة لاانصح بويندوز xp الافضل في تلك العمليه نظام 7مع 8 او 8 مع 8.1.





                 


الدرس الاول من دورة تثبيت نظامين تشغيل اساسى على الجهاز.

الدرس الاول من دورة تثبيت نظامين تشغيل اساسى على الجهاز.

إرسال تعليق Blogger Disqus

  1. شكرا اخي انا هشام هاشم هههه ممتاز ولو عملت كتابة كثير يبقى تمام عشان تصير في ئوائل كوكل ان شاء الله

    ردحذف
    الردود
    1. اخى هشام اية رايك فى الدورة او الدرس دة والموضوعات التانية

      حذف
  2. حبيبي ابرام انا سوالي صعب شويه انوا هو 3 اوو 4 اسئله في موضوع واحد
    انا الاب بتاعي نوعهhp15 لما انزل النسخه من الفلاشه لازم اطفي الجهاز واشغله تاني وادوس علي زر علشان يشغلي الفلاشه وابتدي اسطب النسخه مثلا الكمبيوتر تدوس f12 طيب والاب ......................................................................
    ثانيا:
    في طريقه تعمل اصلاح للنسخه من الفلاشه وتشتغل معاك كويس مش انزلها نسخه جديده لا اصلااااااااااااح
    ثالثا:
    في طريقه برضوا اشغل النسخه من الفلاشه من غير مسطبها ازااي
    هذه الاسئله كان بيعملها مهندس الكمبيوتر الخاص بي ولما اسئلها مش بيرضا يجاوبني فقلتله ميدليش تاني

















    الاسئله تقيله وممكن متلاقيش حلول ارجو الرد

    ردحذف
    الردود
    1. بص يابرنس بالنسبة للسوال الاول انتة لما تيجى تثبت نسخة الويندوز الخاصة بيك تحط الفلااشة او الاسطوانة فى الجهاز بتاعك بعد كده تعمل اعادة تشغيل للجهاز ولما يبدا يعيد التشغيل تفضل تدوس على f12 او f10 من الكيبورد بعد كده هيدخلك على قائمة البوت فالقائمة دى لو انتة عاوز تثبت الويندوز من الفلاشة تدوس على يواس بى دسك اسكرين ولو عاوز تثبت الويندوز من على الاسطوانة تدوس على سى دى و دى فى دى والخيارين دولة ممكن يتغيروا من جهاز لجهاز بعد كده هيدخلك على شاشة سودة تضغط على انتر وهيدخلك على واجهة تثبيت الويندوز.
      وبالنسبة للسوال الثانى ده تحط الفلاشة او الاسطوانة فى الجهاز وتعيد تشغيل الجهاز وتعمل الخطوات الى قولتهالك فى السوال الاول هيدخلك على واجة تثبيت الويندوز تختار الغة وتدوس نكست هيدخلك على واجهة فيها خيار فى النص اسمة انستال ناو وفى خيار عندك من تحت فى الجمب اسمة ريبير تدوس علية وهوه ده الى ممكن تصلح بية النسخة وعلى فكرة ده مش بنستخدمة لتصليح الويندوز بالمعنى الحرفى ولكن ممكن تستخدمة فى نقل ملفات من بارتشن السى او ممكن انتة تكون عامل نسخة احتياطية للويندوزتقدر ستسترجعها من الخيار ده وعلى فكره الخيار ده موجود فى الويندوز 7 و 8 و 8.1 و 10.
      وبالنسبة للسوال الثالث انا مش فاهم قصدك.
      وانا اسف انى ماردتش عليك بسرعة علشان كنت مسافر وتوينى راجع من السفر.

      حذف
    2. هو انا اول شي اشكرك يا ابرام انا اسمي مينا بص السوال التالت
      انا مركب نسخه 7 علي الجهاز جه المهندس قولتله في عيب في الجهاز راح دخل الفلاشه اللي فيها نسخه xp وشغل النسخه xp من الفلاشه عادي وانا اصلا عندي 7 ازاي يشغل xp من الفلاشه
      معلش انا تعبتك معاي
      اول متنزل نسخه 10 ابقا لاغيني ها ده الفيس بتاعي https://www.facebook.com/Mena1men

      حذف
    3. بص انا فهمت قصدك دة مثبت النسخة على فلاشة فممكن يحط الفلاشة فى اى جهاز ويشغل النسخة بتعتة.

      حذف
  3. عايز نسخه xp انجليزي 32 بت الاصليه

    ردحذف
    الردود
    1. حاضر هرفعلك نسخة اكس بى انجليزى لكن انا ما انصحكش انك تثبتها على جهازك انا انصحك انك تثبت ويندوز 8.1 او 10 ولكن انا كنت رافع نسخة اكس بى عربى ممكن تنزلها لحد ما ارفعلك الانجليزية
      رابط موضوع تحميل النسخة العربية من ويندوز اكس بى:-
      http://artistabram.blogspot.com/2015/06/windows-xp-32-bit.html
      وبعد يوم او يومين هرفعلك النسخة الانجليزية.
      ولو عاوز تحمل النسخة النهائية من الويندوز 10 ادى رابط الموضوع:-
      http://artistabram.blogspot.com/2015/07/Exclusively-download-the-final-version-of-Windows10.html

      حذف
    2. تسلم ايدك يا بطل

      حذف

نموذج الاتصال

ابرام عماد : مهندس بتخصص الهندسة الكهربية و الحاسبات عربي الهوية مصري الجنسية / احب مجال الانترنت و الكمبيوتر لهدف واحد ووحيد وهو مساعدة كل عربي مبتدئ وتأهيله للإعتماد علي نفسه بعد الله وأرجو منكم مساعدتي في تحقيق الهدف بأن تكونو في عون بعضكم البعض كعرب دون النظر للجنسية أو الدين أو العرق .

 
Top